FAQ

Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna vi får avseende tjänsten. Om du inte hittar svaret är du välkommen att ställa din fråga i vårt forum för Frågor.

Vad kostar det att ansluta sig till tjänsten?
Hur gör jag?
Vilken information kommer jag åt?
Var hittar jag statistik och rapporter om hur mina API-abonnemang används?
Min API-nyckel kan vara i orätta händer, hur gör jag då?
Varför har jag två API-nycklar för varje abonnemang?
Hur uppdaterar jag information om en publicerad applikation?
Var hittar jag min applikationsidentitet (client_id)?
Varför måste jag ange en URL till applikationen?
Jag saknar BankID och hur gör jag då för att kunna provköra APIer?
Det händer inget när jag försöker auktorisera mig för att provköra ett API?
Tjänsten svarar med HTTP-401 när jag provkör ett API?
Tjänsten svarar med HTTP-429 när jag provkör ett API?
Tjänsten svarar med HTTP-403 när jag provkör ett API?



Vad kostar det att ansluta sig till tjänsten?
Att ansluta sig till Cambios tjänst Open Services och använda sandboxen för utveckling och test är kostnadsfritt.
Tillbaka till toppen.


Hur gör jag?
All information om hur du gör för att ansluta dig till tjänsten hittar du under fliken Hur gör man på första sidan.
Tillbaka till toppen.


Vilken information kommer jag åt?
Cambio jobbar kontinuerligt med att skapa möjlighet för parter på marknaden att utveckla produkter och tjänster som leder till ökad nytta för patienter och vården. Under rubriken API finner du all information du behvöer avseende vad varje API ger dig för information från COSMIC. För varje API som finns beskrivet, finns också dokumentation om vilken data som måste finns med i frågan till COSMIC, samt vilken information du kan förväntas få tillbaka i svaret. Det är sedan upp till dig och din applikation att använda informationen på ett sätt som följder de lagar och regler som finns på marknaden.
Tillbaka till toppen.


Var hittar jag statistik och rapporter om hur mina API-abonnemang används?
De hittar du under din profil.
Tillbaka till toppen.


Min API-nyckel kan vara i orätta händer, hur gör jag då?
Du går till din profil och genererar om en eller båda API-nycklarna
Tillbaka till toppen.


Varför har jag två API-nycklar för varje abonnemang?
Secondary Key kan exempelvis användas för att dela ut access till en applikation som enkelt kan stängas av genom att generera om nyckeln. En annan tillämpning kan vara att byta ut nycklar vid exempelvis rullande uppgraderingar utan driftstopp, dvs. då måste applikationen känna till båda nycklarna och kunna hantera att den ena för tillfället inte fungerar.
Tillbaka till toppen.


Hur uppdaterar jag information om en publicerad applikation?
Det enklaste sättet är att kontakta tjänsteansvarig på openservices@cambio.se och be om att få applikationen av-publicerad för rättelse. Detta kräver att den på nytt ska godkännas, men påverkar inte något i övrigt som påverkar eventuell drift eller åtkomst.
Tillbaka till toppen.


Var hittar jag min applikations identitet (client_id)?
På detaljsidan för en applikation redovisas den unika identiteten.

Tillbaka till toppen.


Varför måste jag ange en URL till applikationen?
För att OAuth2-flödet med auktorisation och legitimering av användare ska fungera så måste applikationen ha en giltig URL. Denna URL kan utformas så att den enbart fungerar för er utvecklingsmiljö ifråga, tex: https://localhost:8443, vidare så kan den vara en så kallad bas-URL dvs. den behöver inte var lika detaljerad som redirect_uri som anges av applikationen i kommunikationen med auktorisationsservern.
Tillbaka till toppen.


Jag saknar BankID och hur gör jag då för att kunna provköra APIer?
Du måste ladda ned BankID och testlegitimationer, läs mer här om att utveckla och testa.
Tillbaka till toppen.


Det händer inget när jag försöker auktorisera mig för att provköra ett API?
Kontrollera att din webbläsare tillåter popups då inloggningen sker i ett eget fönster.
Tillbaka till toppen.


Tjänsten svarar med HTTP-401 när jag provkör ett API?
Ett Access-token är endast giltigt under 1 minut, sedan måste man förnya det. Det bör även nämnas att ibland och av oklar anledning så misslyckas utvecklarportalen med att hämta ett Access-token. För att begära ett nytt Acess-token i utvecklarportalen så måste man toggla menyvalet Authorization for Patients, dvs. först välja “No auth” och sedan “Authorization code” igen.
Tillbaka till toppen.


Tjänsten svarar med HTTP-429 när jag provkör ett API?
Detta beror på att för många anrop skett under en viss tidsperiod.
Tillbaka till toppen.


Tjänsten svarar med HTTP-403 när jag provkör ett API?
Detta innebär att scope parametern inte är korrekt, se respektive API beskrivning för vilket scope som gäller.
Tillbaka till toppen.